Klachtenprocedure voor (oud)leerlingen en ouders/verzorgers

Wij hechten aan goede contacten met onze (oud)leerlingen en ouders/verzorgers. Ook op onze school kunnen dingen fout gaan. Wij proberen dat te voorkomen door onze procedures en communicatie goed op elkaar af te stemmen. Toch blijft het mensenwerk. Soms kan een fout of een probleem leiden tot een klacht.

Bij klachten of zorgen die niet gemakkelijk met anderen gedeeld kunnen worden, volgen wij de volgende stappen:

Bij een klacht vragen wij u eerst deze te bespreken met de desbetreffende persoon. Als de klacht niet voldoende is opgelost in dit gesprek, kunt u dit aangeven bij de desbetreffende persoon en aankondigen dat u dit gaat bespreken met zijn of haar leidinggevende.

Mocht het voorgaande niet tot een bevredigend resultaat leiden, dan kunt u contact opnemen met de interne vertrouwenspersoon van de school. Zij is te bereiken via m.dejong@ariane-de-ranitz.nl

(Oud)-leerlingen met zorgen die zij niet met ouders/verzorgers en/of de leerkracht kunnen delen, kunnen een afspraak met haar aanvragen.

In veel gevallen worden klachten in een gesprek met de interne vertrouwenspersoon naar tevredenheid afgehandeld. U krijgt advies hoe verder te handelen of u kunt doorverwezen worden naar de externe vertrouwenspersoon van DKP Onderwijsgroep.

Afhankelijk van de situatie kan het ook nodig zijn om direct contact op te nemen met de externe vertrouwenspersoon van DKP Onderwijsgroep.

Mocht de bespreking van uw klacht door de externe vertrouwens- persoon niet tot een oplossing leiden, dan kunt u een formele klacht indienen bij het college van bestuur van DKP Onderwijsgroep of bij de Geschillencommissies Bijzonder Onderwijs (GCBO). De externe vertrouwenspersoon kan u hierbij ondersteunen.

College van bestuur

bestuur@dkponderwijsgroep.nl

GCBO

Landelijke Geschillencommissies Bijzonder Onderwijs (GCBO). Postbus 82324

2508 EH DEN HAAG

Telefoon: 070-386 16 97 E-mail: info@gcbo.nl

Website: www.geschillencommissiesbijzonderonderwijs.nl

De scholen van DKP Onderwijsgroep zijn van rechtswege bij Onderwijsgeschillen aangesloten bij:

Geschillencommissie Passend Onderwijs

Geschillencommissie medezeggenschap op scholen (WMS) en

Commissie van beroep funderend onderwijs (bedoeld voor personeel) van de scholen ingeval er sprake is van berisping, schorsing en andere arbeid gerelateerde zaken.

Op de behandeling van klachten die worden voorgelegd aan de GCBO is het Reglement van de Commissie van toepassing. Dit reglement is te vinden op: www.geschillencommissiesbijzonderonderwijs.nl

Meldpunt vertrouwensinspecteurs

Klachten over seksuele intimidatie, seksueel misbruik, ernstig psychisch of fysiek geweld kunt ook melden bij het meldpunt vertrouwensinspecteurs. Telefoon: 0900-1113111.

De Hoogstraat Revalidatie

Bij klachten ten aanzien van de revalidatie kunt u zich wenden tot De Hoogstraat Revalidatie. Telefoon: 030-2561211.

Op de website www.dehoogstraat.nl vindt u de uitgebreide beschrijving van de klachtenregeling.